Vi har tilrettelagt et 1:1 kompetenceforløb, som kickstarter din TURISMEVIRKSOMHEDS grønne omstilling, og gør jer klar til at ansøge om et miljømærke. Forløbet gør jer bedre til at tiltrække både gæster og de gode medarbejdere, ligesom I får værktøjer til at spare ressourcer og dermed penge.
Viden og kompetencer er centrale, hvis du vil gøre alvor af jeres grønne omstilling og fx søge et miljømærke som fx Green Key, Svanemærket, EU-Blomsten m.fl. Kurset tilrettelægges, så I får værktøjerne og viden til at søge et miljømærke undervejs i forløbet.
Søg støtte
Puljen ”SMV:Grønne kompetencer” giver tilskud på op til 60.000 kr. til grøn kompetenceudvikling. Jeres egenbetaling er blot 9.000 kr., og så skal I bruge samlet 140 timer på forløbet, som skal dokumenteres via timeskemaer overfor bevillingsgiver.
Puljen er åben for ansøgninger fra den 13. september 2023.
Kursusforløb
Kursusforløbet gør det enkelt og overskueligt for jer, at opnå et miljømærke, og samtidig får I værktøjer til at arbejde videre med det i praksis hjemme i virksomheden. Forløbet tilrettelægges med en kombination af fysiske og online møder og oplæg samt 1:1 sparring, som sikrer en interne kapacitetsopbygning, der gør jer i stand til at bygge en holdbar grøn omstilling af virksomheden. I får i forløbet lavet en grøn potentialeplan.
Forløbet kan tilrettelægges med indhold efter jeres ønske, og I bestemmer selv, hvor mange medarbejdere, I vil have med.
Kursusindhold
Forløbet giver jer overblik over og indsigt i:
- Relevante mærkningsordninger og certificeringer for turismevirksomheder
- Hvordan I kan overholde de specifikke kriterier i et udvalgt miljømærke
- Hvordan I kan lave en bæredygtighedsstrategi og plan for jeres virksomhed
- Hvordan I kan få overblik over jeres forbrug af el, vand og varme, og følge udviklingen gennem automatisk genererede nøgletal.
- Hvorfor alle taler om bæredygtighed og klima – hovedkonklusioner fra FN’s klimarapporter
- Hvad bæredygtighed er – og hvad bæredygtighed kan være i jeres hverdag
- Hvordan man laver et CO2 regnskab for udvalgte aktiviteter i virksomheden
- Hvordan man kan lave en energigennemgang af virksomheden.
- Kommunikation af grønne budskaber – storytelling, greenwashing og greenhushing
- Hvordan man kan lave grønne kampagner med tekster og fotos med hjælp fra AI robotter
- Grønne forbrugertrends og udvalgte krav i dansk og europæisk miljølovgivning
- Begrebsafklaring – hvad betyder de forskellige grønne termer som CSRD, ESG, B-Corp, LCA, EPD, CO2 regnskab m.fl.
- Metoder til at fastholde et miljømærke og udnytte den til at skabe løbende forbedringer og besparelser
Hvis I har specifikke behov, vil vi forsøge at imødekomme dem.
Undervisere:
Vores dedikerede trekløver tager jer i hånden og styrer jer sikkert i mål med en miljømærkning og en grøn omstilling, der passer til jeres ønsker og sted.
Bo Bredal Immersen, Thybo & Co
Bo har arbejdet med turisme og bæredygtighed i mere end 20 år, og har hjulpet over 70 virksomheder med deres grønne omstilling. Tilbage i 2005 hjalp Bo en campingplads med at få EU-Blomsten som den første i verden. Bo startede Thybo & Co i 2019 og virksomhedens kernekompetencer er praksisnære udviklingsforløb. Bo har en særlig evne til at sætte sig i virksomhedens sted og gøre bæredygtighed både konkret og relevant – uanset om kunden er et enkeltmandsfirma, feriecenter eller en kæde af feriehusudlejere.
Inge Krog Larsen, Grøn Start
Inge hjælper virksomheder med at få taget hul på bæredygtighedsarbejdet og sætter en ære i at få hele virksomheden med. Derudover guider Inge virksomheder gennem certificeringerne Green Key og B Corp, og har også hjulpet flere i gang med Klimaregnskab. Inges baggrund er fra dansk turisme og events, og hun kender derfor udfordringerne og branchen særdeles godt. Inge startede sin rådgivningsvirksomhed Grøn Start i januar 2021.
Minna Immersen, Thybo &Co
Minna er uddannet grafiker, og har stærke kompetencer inden for sociale medier, reklame, video content og grafisk design. Hun har bred erfaring indenfor marketing, og bruger AI (kunstig intelligens) som værktøj til at planlægge indhold og afvikling af kampagner. Minna kender turismebranchen godt, da hun har bl.a. ledet et mindre feriecenter på Samsø.
Målgrupper
Ejere, ledere eller nøglepersoner i turismevirksomheder, som fx hoteller, campingpladser, restauranter, B&B, attraktioner samt event- og oplevelsesarrangører.
Pris
60.000 kr. pr. virksomhed kan gennemføres med flere deltagervirksomheder til en reduceret pris.
Puljen ”SMV:Grønne kompetencer” giver tilskud på op til 60.000 kr. til grøn kompetenceudvikling.
Puljen ”SMV:Grønne kompetencer”Andre kurser og workshops
Se hvad vi tilbyder af kurser og workshops, har du andre ønsker, så kontakt os.
Kurser & Workshops